Feb 9, 2011

diet.

assalamualaikum…
04-02-11_1836
adakah berat badan saya ideal?? yup. stakat ni ideal dengan ketinggian saya yang tak seberapa ni.. hukhuk. berat sekarang adalah 45kg n tinggi hanyalah 5kaki 3inci sahaja..-_- tapi muka saya maintain nampak tembam sebab pipi saya memang tembam dari kecik dan mak sedara saya memang suka cubit pipi saya… T______T

dulu berat saya penah mencecah sehingga 51kg. hahaha. sedap sangat kot makanan kat plkn tuh.haha. tak lah.

berat bandan saya susut lepas masuk uitm tengah tahun 2008. sebabnya, setiap kali hari ke kelas mesti berjalan selama 10minit, n panjat tangga bangunan 4tingkat dan kelas saya adalah tingkat ke4!! lepas tu, time takdak duit, memang makan nasi sekali sehari lah.. itu dah biasa dengan kehidupan seharian saya.. sekarang duk luar, time kete tak ade dulu, g kelas naik bas ok lagi.ade kala tu berjalan kaki selama 30minit dan memanjat tangga setinggi 4tingkat setiap hari. tambahan pulak keje banyak dan kadang-kadang tu nk pegi beli makanan pon tak sempat.bila pergi site, sudah semistinya akan berjalan kaki sehari suntuk mengelilingi tapak kajian.esok berjalan lagi.esok pulak bejalan lagi.biasa 3 atau seminggu kami duk di tapak kajian tu. kadang-kadang berjalan pusing satu kampung, satu dua perumahan untuk perhati kawasan tapak. makan saya pun tak teratur.kadang-kadang rasa macam puasa satu hari n berbuka dengan burger sahaja.haha,teruk bukan?
tapi diakhir-akhir sem ni dah berubah dah jadual pemakanan saya.sebab sem ni takdak banyak kelas. dan kerja pun tak banyak lagi.so, here are my diet schedule. selalunya memang tak ikut. HA HA HA HA….


sarapan
makanan:2keping roti bakar+coklat or butter/ roti butter scootch/ 1biji telur goreng+sos cili
minuman: segelas susu kambing/susu kotak rendah lemak dan segelas air suam. atau segelas air suam/air mineral dan 1botol kecik twister orange/yogurt

minum pagi:
makanan: 2biji pau ayam atau snekeers
minuman: segelas air mineral atau sekotak peel fresh orange/yogurt

tengah hari:
makanan: sepinggan nasi+lauk pauk. (lauk ikut suka hati.hahaha.)
minuman: segelas air mineral

petang:
makanan: 6 7 biji  jemput-jemput/keropok lekor
minuman: segelas air mineral.

malam:
makanan: semangkuk bakso/ sepinggan nasi goreng/ sebiji burger/sebiji kebab
minuman: segelas air mineral

minum malam:
makanan: -
minuman: segelas susu kacau sendiri.hahaha.
ini adalah jadual makan saya kat rumah sewa. kalau kat umah mak ayah saya, makan je apa-apa yang ada kat dapur tu.hahaha… tapi sy ni memang jenis tak makan nasi sangat.saya akan makan nasi sekali untuk dua hari sebab saya takdak keje sangat kat umah.tu yang makan sikit je..kat umah sewa pulak, biasanya saya skip sarapan dan wajib ambil minum pagi.kalau sarapan saya skip minum pagi. tengah hari saya akan amik heavy food.lepas tu malam saya jarang makan nasi.kalau makan nasi tu, time saya tak amik heavy food tengah hari. kalau hari tu saya tak de keje berat sangat, saya akan skip sarapan, minum pagi dan makan petang.cuma amik basic saja iaitu makan tengah hari, dan makan malam.. ^_~

04-02-11_1835
ini kereta honda lama ayah saya.saya hanya layak pkai kancil lama sahaja… –__-
any question, juz ask me.kat formspring pin boleh. kalau jawapan saya panjang, saya akan buat entry lagi.. ^_^
wassalam…

2 comments:

.nuruashia. said...

ohoooo. TQVM dear :) tp kn berat nurul susah nk turn laa how come?

anis said...

hurm... ssh trun sbb metabolisma kurang kot..
cuba banyakkan senaman dulu.. pastu jaga makanan.. mybe amik mknan tinggi serat mcm roti, oat or biskut blh membantu kot.. entah la.sy pon x arif sgt bab2 ni..huhuhu..