Feb 10, 2011

kebaya

 

assalamualaikum..

saya ada satu minat baru sekarang ini.saya minat mengumpul baju kebaya. dulu, saya takde pon baju kebaya even sehelai. 3 4 tahun lepas, umi saya jahit baju kebaya untuk raya tahun tersebut.lepas tu, dah bertahun-tahun ni, saya cek dalam almari saya, dah ade 5 helai baju kebaya. macam tak caye pulak. (5 tu dah kire banyak la sebab jarang pakai) ade tu jahit saje, tak penah pkai walaupun sekali pon.membazir bukan? sekarang, saya sangat-sangat obses nak jahitops, bukan saya nk jahit, umi saya or hantar kedai jahitkan baju kebaya. yang pasti kain tu mesti la evergreen punya. maksudnya tak luput dek zaman lah. keranya dah beranak 5 pon masih lagi boleh pakai.ha ha ha ha.. sekarang tengah google baju-baju kebaya. basenya, baju kebaya mesti lah menampakkan ke-klasik-an di tu.baru rasa oh Melayunye aku…. hahahaha… almaklumlah Melayuku darah dagingku… nah amik lah gambar ni lagi.masuk entry ni dah kali ketiga gambar ni di-post-kan…lalalalalala..

 

P2030160

kak tiah pakai kebaya songket,kain ni mmg evergreen punya. saya pakai kebaya tradisional tapi kain ni dah luput dek zaman dah… –_-

umi saya memang amat teliti kalau bab-bab berpakaian mengikut trend nih.nak-nak kalau baju-baju tradisional. kalau kain tu dah habis musim, die tak bagi pakai. mesti pakai baju yang bersesuaian dengan majlis dan masanya.sebab pakaian melambangkan keperibadian kita. jahitan pon teliti sangat.saya menjahit ikut suka hati pon kena tegur.. –_-

wassalam…

No comments: