Mar 25, 2011

yogurt ketika mestruasi

 

assalamuaikum…

SAM_3560

bagi sesiapa yang mengalami kesakitan ketika mestruasi (senggugut mungkin) boleh la makan yogurt untuk mengurangkan kesakitan yang dialami. yup! memang ubat yang mujarab lah.

selain tu, yogurt ni banyak kelebihan dia untuk sistem reproduksi wanita antaranya ialah;

  • mencegah dan mengubati keputihan
  • menyihatkan dan menstabilkan miss “V” kita..
  • melancarkan mestruasi
  • membantu meredakan sakit ketika mestruasi.

ini kerana yogurt adalah daripada susu segar dan melalui proses fertentasi menggunakan campuran bakteria Streptococcus thermophilus dan Lactobucillus bulgarius. bakteria – bekteria ini mengurai gula susu (laktosa) menjadikannya asam laktat. asam laktat ini la yang membuatkan yogurt berasa masam. bakteria ini adalah baik untuk kesihatan badan kita.. kalau tengok iklan-iklan susu kat tv pon ade keluar nama-nama bakteria ini kan.

so, jadikan la yogurt sebagai makanan sampingan harian kita ya. demi kesihatan duit habis pun tak pe.

sumber: google pasal yogurt dan kebaikan ketika mestruasi.banyak sangat link yang bukak tak ingat da yang mana.. =_=

wassalam…

No comments: